Fartøy

MS Flekkerøy

Flekkerøy ble bygget ved BMV Bergen i 1955, konvertert til arbeidsferge i 1994. M Hjorteseth Shipping kjøpte Flekkerøy i 2005 og dette la fundamentet til rederiets virksomhet i dag.

I 2013 ble fartøyet totalrenovert fra kjøl til mast med ideen om å formålsbygge fartøyet ut fra de erfaringene vi hadde gjort oss ved å operere gamle Flekkerøy, Med mulighetene for rullende last fra fergekai til fjærestein, høykapasitets kraner både forut og akter, åpent dekk uten høydebegrensninger, stor vinsj og A-ramme, er dette blitt en arbeidsplattform langt utover hva vi så for oss.

Dette fartøyet har vist seg å være unikt, og det er per dags dato ingen fartøy som kan opereres slik Flekkerøy kan.

Fartøyets nøkkelegenskaper

Rullende last
Basefartøy
Inspeksjon (rov og dykking)
Sleping
Oppankring
Film
Heving
Berging
Støpning
Spesialtransport
Pallelast
Anleggstransport
Kai- og brobygging

Se renoveringen av MS Flekkerøy

Spesifikasjon

Spesifikasjon

Byggeår

Lengde

Bredde

Dypgående

Brutto tonnasje

Lugarkapasitet

Fart maks

Fart økonomi

Forbruk Økonomi fart

Kapasitet

1955/2014

41,6 m

10,3 m

2,8 m

328 tonn

12 mann

12 knop

10 knop

80 l/t

Dekkutstyr

Spesifikasjon

Dekksareal

Dekk styrke

Kran akterut – Palfinger 40 TM

Kran forut – Fassi 135 TM

Dekksvinsj – Zollern

Kjørelem

Fergelem

Kapasitet

250 kva

8 tonn/Kvm

10,25t / 10m-1t / 22m

22t / 4,4m – 1,8 / 27m

30 tonn

B: 4,75 – L: 4,16

Standard krok lem

Maskineri

Spesifikasjon

Hoved Motor – Baudouin 12 M26,2

Fremdrift

Generator 1 / Iveco

Generator 2 – Volvo Penta D7

Generator 3 – Volvo Penta D7

Sidepropell Forut

Sidepropell akterut

Kapasitet

1000 Hk

Konvensjonell pitch og ror

112,5 kva / 230V / 50HZ

63 kva / 230V / 50Hz

146 kva / 400V / 50Hz

250 HK

250 HK

Tank-kapasitet

Spesifikasjon

Diesel

Vann

Kapasitet

24 M3

24 M3