Bjørnsund ble bygget som et servicefartøy for Kystverket i 1976, M. Hjorteseth shipping AS overtok fartøyet i 2002. Fartøyet ble da nedregistrert til 14,99m og bygd opp som et slepefartøy.
Bjørnsund ble ombygd med tanke på og ha et fartøy som kunne brukes til flere operasjoner, det er påmontert arbeidskran, sideport som kan tas av for enklere utsetting/opptak av ankring og fortøynings utstyr, samt slepekrok for slep og buksering.
Fartøyets nøkkelegenskaper
Arbeidsplatform
Inspeksjon (rov og dykking)
Sleping og assistanseoppdrag
Oppankring
Film
Berging
Kai- og brobygging
Buksering
Spesifikasjon
Spesifikasjon
Byggeår
Lengde
Bredde
Dypgående
Brutto tonnasje
Lugarkapasitet
Fart maks
Fart økonomi
Forbruk Økonomi fart
Kapasitet
1976
14,99 m
6,5 m
3 m
26 tonn
2 mann
10 knop
8 knop
60 l/t
Dekkutstyr
Spesifikasjon
Dekksareal
Dekk styrke
Kran – Palfinger
Slepekrok
Kapasitet
40 kvm
NA
20 TM
25 Tonn
Maskineri
Spesifikasjon
Hoved Motor – Scania Dl12 M
Fremdrift
Generator 1 – Cummings
Sidepropell forut
Sidepropell akterut
Kapasitet
450 Hk
Konvensjonell pitch med becker og ror
40 kva / 230V / 50Hz
50 HK
50HK
Tank-kapasitet
Spesifikasjon
Diesel
Vann
Kapasitet
3 m3
1,5 m3